onsdag 20 augusti 2014

KARDEMUMMAKAKA....



....eller "MARIAKAKA" som vi här hemma kallar den, varför vet jag egentligen inte, ett recept jag fick av någon för länge sen när min mellentjej hade äggallergi. Den är perfekt och god att göra om man har någon som ej tål ägg.

Här kommer receptet:

6 1/2 dl vetemjöl
2 1/2 dl socker
3 tsk malen kardemumma
2 tsk bakpulver
125gr margarin/smör
2 1/2 dl mjölk

1. Blanda mjöl, socker, kardemumma och bakpulver.
2. Tillsätt fettet och finfördela det i blandningen med fingrarna.
3. Rör ner den kalla mjölken och arbeta snabbt ihop degen.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i en smord och bröad form.
175 grader i ca:60 minuter.
Innan jag ställer in den i ugnen brukar jag strö på lite pärlsocker eller färgglatt strössel.
Njut sen av både dofterna och kakan!
Lycka till!

Kram Agnetha "Agge"

1 kommentar:

  1. Så god den ser ut! Här får det bli bakning till helgen, kram Suss

    SvaraRadera