tisdag 3 februari 2015

VECKANS BRÖD


I söndags bakade jag lite bröd för veckan, det blev fiberbröd och ostbröd. Fiberbrödet är till ungdomarna och ostbrödet är ett bra alternativ för de som äter efter LCHF, ett gott alternativ till frukosten för min man.
 
 
 
 
 
 
 


 Recept ostbröd:

Ingredienser:
4 ägg
100 gr naturell färskost
1,5 tsk psylliumfröskal (fiberhusk)
2 tsk bakpulver
2 msk chiafrön
5 dl riven ost (jag blandade de "snuttar"som jag rivit ner och fryst in från ost som blivit över)
Toppa över lite vallmofrön och lite havssalt.

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa äggen fluffiga.
Blanda de torra ingredienserna och vispa i de tillsammans med färskosten.
Vänd i den rivna osten.
Låt stå och svälla i 10 minuter.
Klicka ut 9 höga bollar på bakplåtspappersklädd plåt, strö över vallmofrön och havssalt och grädda i ugnen i 10-15 minuter, eller tills de fått fin färg.
Lycka till!



Receptet till detta fiberbröd finns under kategorin "veckans bröd"
på höger sida av bloggen.
 
 

Det blev goda nybakta mackor till kvällskaffet, mmmm
Jag provade också i lördags att baka några goda mellis/lunch/mat-muffins, det receptet tar vi imorgon!
Ha det så bra i detta snöiga landskap!
Kram Agnetha "Agge"

1 kommentar:

  1. De där fiberbrödet måste jag testa. Jag brukar också baka lchf-frallor som är jättegoda. Kram Suss

    SvaraRadera